Sikrer mobilnettet på Finsland

Tirsdag 15. november testes nødaggregat som skal sikre mobilt nett til befolkningen i Finsland-Kilen området. Dette er en del av beredskapsplanen i tilfelle strømbrudd.

Snø, is og annet ekstremvær kan slå ut ledningsnettet på Finsland og lengre strømbrudd vil også kutte mobilnettet. Behovet for for å sikre kommunikasjonslinjene i denne delen av Kristiansand har ført til en unik samarbeidsavtale mellom Kristiansand kommune, Telenor og Agder-energi. Samarbeidet om å trygge mobilnettet er det første i sitt slag i Norge.

Et mobilt aggregat skal sørge for strøm til mobilmasten på Finsland. Batteriene Telenor har montert ved mobilmasten holder i fire timer ved et strømbrudd. Ingeniørvesenet skal sørge for at det nye nødaggregatet tar over i tilfelle strømmen blir borte i lengre tid enn dette.

– Vi gjennomfører en skarp test av nødaggregatet tirsdag for å se om våre beredskapsrutiner fungerer som de skal i tilfelle det skjer et strømbrudd i området. Agder energi gir oss beskjed om eventuelt behovet for aggregat, og vi skal ha det koplet opp innen to timer, sier Anders Almedal i Ingeniørvesenet.

Andreas Almedal

Ingeniør

Bilde av nødaggregat

Nødaggregatet, som er stasjonert på Finsland, skal sikre strøm til mobilmasten i området. Foto: Ingeniørvesenet